WaddenWandelen
Dinsdag 15-06-2021. Zonnig,
soms wat sluierwolken, 22 graden. 17 km.
Vlieland: de oostkant.
Het beloofd weer een mooie dag
te worden vandaag. Het is na 10 uur voordat we de wandeling hervatten. Het is
vandaag een wat kortere etappe en op het eind willen we in het dorp blijven om
een biertje te drinken en wat te eten. We verlaten de camping aan de noordzijde
en steken direct naar links het bos in. Via het Pad van Dertig lopen we
aanvankelijk richting de Noordzee, maar vlak voor we het strand bereiken slaan
we rechtsaf een schelpen(fietspad) op. Er zijn al weer veel fietsers op
de been. We stellen ons voor dat ze allemaal naar het Posthuys gaan om daar
koffie te drinken, zo groot is Vlieland niet, zeker op de fiets.
![]() |
![]() |
Rechts naast ons bevindt zich een gebied met lage duinen, genaamd de Cranberry vlakte. Gisteren hebben we bij de koffie een heerlijke appeltaart met warme cranberrysaus en slagroom gehad. Bij navraag bleek dat deze cranberries uit het buitenland kwamen, de productie op Vlieland is daar te gering voor. Het “Rode goud van Vlieland” is in 1839 op zowel Vlieland als Terschelling onbedoeld door strandjutters geïntroduceerd. Deze vonden aangespoelde vaten waarvan men hoopte dat ze sterke drank of wijn zouden bevatten. Helaas waren ze gevuld met zure rode bessen en op beide eilanden werden de vaten in de duinen geledigd. De pitten zorgden voor het begin van grote velden met cranberries, want dat waren de bessen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
We lopen iets door en
nemen plaats op een terras bij Strandpaviljoen “Het Badhuys”, waar we ons
tegoed doen aan een overheerlijke lunch. Het is er gezellig druk, alsof corona
niet bestaat, maar goed we zitten ook allemaal buiten. Na de lunch stappen we
naar het hardere gedeelte van het strand, vlakbij de omslaande golven. Op zee
varen enkele zeilboten en zonder veel moeite zien we de westkust van
Terschelling. Vlak na dam 56 steken we bij een zandpaadje het duin over om
midden op de camping Stortemelk uit te komen. Het geheel maakt een enorm ruime
indruk. Overal tenten, de meeste zien er het zelfde uit. Deze zullen dan wel
voor de verhuur zijn. Wij zijn blij met de ruimte die we hebben op de Lange
Paal.
![]() |
![]() |
We dwarsen de camping en komen daarna in hetzelfde bos waar we straks ook door liepen, alleen nu helemaal aan de andere kant. Het dorp Oost-Vlieland wordt dan ook omringt door bossen. Staatsbosbeheer is bezig de dennen gaandeweg te vervangen door loofbomen. Loofbossen gebruiken n.l. minder water. Bovendien is een gevarieerd bos beter voor de flora en fauna en is het ook minder brandgevaarlijk. Op de hoogste duinen staan zeedennen, lager staan de Corsicaanse- en Oostenrijkse dennen. Op de laagste- en vochtige delen werden destijds Sitkasparren en loofhout (eiken) aangeplant.
![]() |
![]() |
Door het verspreidt kappen van een bepaald percentage van de bomen komt er meer licht op de bodem. Hierdoor ontkiemt loofhout vanzelf, er wordt daarom niet nieuws meer bijgepoot of geplant. Over zo'n 15 tot 20 jaar zal nog een deel van de resterende dennen worden verwijderd. Het kantoor van de Lange Paal is gezaagd uit eigen hout!
Na het bos steken we een stuk duin over
en komen we uit op het meest oostelijk gelegen strand van Vlieland. Ook hier
liggen mensen te bakken in de zon. Het ziet er allemaal vredig uit. Er varen wat
jachten en soms ook snellere boten door de vaargeul. De snelboten veroorzaken
kleine golfjes en rollertjes op het strand, voor de rest is het water
spiegelglad. Waar het strand eindigt lopen we omhoog over een stenen pad en
staan we in de grote jachthaven van Vlieland.
![]() |
![]() |
Opvallend zijn de 5 grote
betonmolenauto’s, die opgesteld staan op de kade. Ook hier ligt een grote
veerpont, maar duidelijk bedoeld voor uitsluitend vrachtverkeer. Een heel gedoe
om dit elke dag van en naar het eiland te brengen. Daar zal ook wel een
prijskaartje aan hangen. Rederij Wadden Transport is expert in het overbrengen
van zware transporten, zoals: bouwmaterialen, vrachtwagens, bestrating
materiaal en telekranen naar Vlieland en Terschelling. Er wordt gelost in de
werkhaven waar we nu staan, maar tussen de afvaarten van Doekens door ook in de
haven van Oost-Vlieland zelf.
We lopen weer verder door het bos en komen uit aan de oostkant van het dorp. Hier staat een grote kraan beton over te pompen richting een bouwplaats. De betonauto’s rijden af en aan. Weldra lopen we langs de haven de lange Dorpsstraat in. Het is er gezellig druk, ondanks een doordeweekse dag, coronatijd en nog niet eens in het hoogseizoen. Bij eetcafé De Lutine pakken we een terrasje en maken een afspraak om er ook te gaan eten. Dat smaakt voortreffelijk en tegen 18.30 uur vervolgen we onze wandeling.
![]() |
![]() |
We lopen eerst een stukje over de
Waddendijk om daarna de trappen omhoog te gaan richting de vuurtoren. Een
aardige klim trouwens, maar goed voor de spijsvertering zullen we maar zeggen.
Dit keer lopen we er aan de waddenkant langs. Ook hier is het uitzicht over de
Waddenzee vanaf dit 42 meter hoge punt fantastisch te noemen. We lopen langs
Bunkerkaas Vlieland richting het westen op een langzaam dalend pad. In deze
voormalige wateropslag liggen sinds 2015 diep onder de grond diverse soorten
Vlielander kazen te rijpen. Aangezien er geen koeien zijn op Vlieland wordt de
kruidige biologische melk aangevoerd vanaf het vaste land (Bakkeveen,
Friesland). Daarna wordt het aangevuld met b.v. zeewier of honingklaver. Ook
wordt er Vlielander geiten- en schapenkaas gemaakt.
Weer passeren we een uitzichttoren, deze laten we maar voorbij gaan. Verder gaat het, kris, kras door het bos om te
eindigen op een schelpen(fiets)pad. Na ruim 1 kilometer zijn we weer bij de
camping De Lange Paal. Morgenochtend pakken we in en lopen we naar de boot die
om 11.50 uur zal vertrekken naar Harlingen. Vandaar nemen we de trein terug naar
Winsum.