Veluwe
Zwerfpad
Etappe 16. Vrijdag 15 april 2019. Wolfheze - Wolfheze 17.1 km.
Weer: Aanvankelijk zonnig, later wolkenvelden, 14 graden.
We zijn om 10.30 uur weer terug in Wolfheze. Het station is gebouwd in 1845 en ziet er met name aan de spoorkant nog erg authentiek uit. We lopen in een heerlijk zonnetje terug naar de spoorovergang waar we gisteren zijn overgestoken. Nu lopen we rechtdoor langs het spoor om naar het begin van de route van vandaag te komen. Het is nu al een mooi pad, waar om de zoveel tijd een trein langs komt razen. Bij een klein bewaakt overweggetje zijn we weer op de route.
![]() |
![]() |
Vlakbij
de overgang staat een picknicktafel waar we even gaan zitten. Er vlak naast
bevindt zich een heuveltje waar een naar niets leidende trap op gemaakt is. Als
je er boven op staat is het een soort van uitzichtpunt. Er valt echter weinig
uit te kijken of het moeten de treinen zijn. Als we weer verder gaan passeren we
het Natuurvriendenhuis De Bosbeek en kruisen het Maarten van Rossum pad. Het
natuurgebied Bosbeek waar we nu door heen lopen staat bekend om zijn
sprengenbeken. Deze beken zijn door mensen gegraven tussen 1600 en 1800. Het
doel van deze beken was destijds om er watermolens mee aan te drijven. De
sprengen bevatten nog steeds water en hebben samen een mooi natuurgebied
gevormd. We kruisen de waterloopjes via bruggetjes en gaandeweg komen we in
hoger terrein.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Na
de sprengen lopen we weer richting Wolfheze. Wolfheze heeft een gebroken en
tumultueuze geschiedenis. Gestart als een Middeleeuws gehucht, compleet verwoest
tijdens de 80-jarige oorlog en pas in de 19e eeuw weer opgebouwd tot wat het nu
is. In 1906 werd een stuk bosgebied van 86 hectare aangekocht door de Vereniging
tot Christelijke Verzorging van Krankzinnigen en Zenuwlijders (voorganger van
het huidige psychiatrische ziekenhuis). De dorpsbevolking bestond toen alleen
uit verplegend personeel en nog enkele zakenlieden. In oktober 1917 werd een
kamp voor 2500 Duitse krijgsgevangenen ingericht tegenover blindeninstituut
Schilt. Zowel Engeland als Duitsland hadden in WOI teveel krijgsgevangen. Het
neutrale Nederland schoot hierbij te hulp en dat resulteerde in een aantal
Duitse- en Engelse krijgsgevangenkampen op Nederlandse bodem. Uiteindelijk
belanden er 725 Duitse soldaten in Wolheze. Behalve de naam van de Duitsekampweg
herinnert nu niets meer aan dit bijzondere kamp
![]() |
![]() |
Heel wat minder vredig
verliep het in de Tweede Wereldoorlog. In het kader van de operatie Market
Garden vonden grootscheepse luchtlandingen plaats o.a. vlakbij Wolfheze. De
bedoeling was om vanaf hier snel op te trekken naar het oosten en de Rijnbrug
bij Arnhem te veroveren. De geallieerden vermoedden dat de Duitsers de
psychiatrische inrichting als kazerne gebruikten en besloten deze te
bombarderen. Drie bomtapijten vernielden in de ochtend van 17 september
verscheidene gebouwen van de inrichting en richten grote schade aan in het dorp.
Veel patiënten renden in paniek de bossen in. Er kwamen zesennegentig burgers
om het leven.
‘s Middags om 13.00
uur landden 134 zweefvliegtuigen van de 1e Britse Luchtlandingsdivisie zowel ten
noorden als ten westen van Wolfheze. Op nabijgelegen terreinen landen
vervolgens parachutisten. Deze gingen zo snel mogelijk richting Arnhem. De
bemanning van de zweefvliegtuigen moest de landingsterreinen verdedigen omdat ze
de volgende dag weer gebruikt zouden gaan worden. De inwoners van Wolfheze, nog
niet bekomen van het vooraf gaande bombardement, zagen de luchtlandingen met
vertwijfeling en verbazing. De “bevrijding “ was van korte duur want een
paar dagen later werd Wolfheze weer bezet door de Duisters. Pas in april 1945
werd het verwoeste en geplunderde dorp echt bevrijd. Na de oorlog werd het
psychiatrisch ziekenhuis De Gelderse Roos opnieuw opgebouwd. We lopen over het
terrein van de inrichting, tussen de gebouwen en paviljoens door, naar het
station. Daar zien we letterlijk de trein voor onze neus wegrijden. Geen paniek,
we hoeven maar een half uurtje te wachten voor de volgende komt voorrijden.