Rheinsteig, 13 mei tot en met 2 juni 2017.

Vrijdag 26-05-2017

Etappe 16; Oestrich Winkel - Schlangenbad

Zonnig 26 graden.

Klimmen 970 m, dalen 640 m. Totaal 23.2 km (293.4).

We rijden met de auto naar Assmannshausen omdat we daar makkelijk kunnen parkeren. We zijn vroeg omdat we er een lange dag van gaan maken, weer 2 etappes in 1. We rekenen op een 1 uurs dienst met vertrek om 8.46 uur. Er staat al een trein en laat die nu Assmannshausen als beginpunt hebben en al na 8 minuten richting Wiesbaden vertrekken. Eerst worstelen we weer met de kaartjesautomaat, die alleen briefjes van 5 lust. In ruil daarvoor krijgen we enorme hoeveelheden dubbeltjes terug. Om gek van te worden.

Met een half uur voorsprong bereiken we om half 10 het punt waar we de vorige dag zijn afgehaakt en om 10 uur zijn we bij de Kühn’s Mühle. Een goed begin is het halve werk. Het verbaasd ons dat dit punt in de middel of nowhere een etappe wisselpunt is. Er is hier niets, misschien met wat geluk een overnachting. We lopen achter het complex om en wandelen hoog boven uitgestrekte wijngaarden verder. Een jachthut genaamd Philippsburg, trekt onze aandacht. Het niet erg stevig uitziende bouwsel heeft door zijn samengeraapte elementen toch iets aantrekkelijks. Bij het gehucht Am Rebhang lopen we langs kapitale villa’s, die hier ruim bemeten in de bossen staan.

Het klooster Eberbach valt niet te missen. Een kilometer voor het complex komen we al de kloostermuren voorbij. Dat geeft de grootsheid al aan van het geheel. Eeuwenlang heeft dit klooster in haar religieuze behoeften kunnen voorzien, totdat het in 1803 werd verlaten. Vanaf die tijd heeft het allerlei functies gehad, van opslagplaats voor het Duitse leger, tot vrouwengevangenis en vluchtelingenkamp. De infrastructuur van het klooster is behouden gebleven. Delen van het huidige klooster gaan nog terug tot 1140. Nu is het een museum waar je als toerist goed kunt toeven. Denk hierbij niet alleen aan religie, een van de redenen dat dit klooster zo groot is geworden zijn de verdiensten uit de wijnbouw.

Na een paar kilometer door verfrissende bossen te hebben gelopen komen we in Kiedrich aan, Een oud wijnbouw dorp met nog veel vakwerkhuizen. De oorlogen zijn hier voorbijgegaan, dus er zijn nog veel middeleeuwse elementen terug te vinden. We nemen iets te drinken naast de kerk. Officieel is dit het eind van de etappe. Het is nu 12.30 uur, tijd genoeg om er nog 1 etappe aan vast te plakken. Het pad gaat steil omhoog naar de ruïne Scharfestein, van waar we het dorp verlaten.

We lopen nu steeds verder van de Rijn vandaan, de rivier zelf zien we nog als een zilveren lint richting het westen. Het begint nu ook steeds warmer te worden en we hebben daarbij het geluk dat we hoofdzakelijk door bossen lopen. Rustig aan, we hebben de tijd. We passeren een fraai openbaar zwembadje, waar spelende kinderen zich met hun ouders vermaken. Wij gaan echter door en bereiken steeds hoger klimmend op 320 meter hoogte Schlangenbad, een kuuroord vanwege de aanwezigheid van geneeskrachtige diepwater bronnen. Naar zeggen komt hier per dag 1200 kubieke meter water met een temperatuur rond 30 graden omhoog borrelen.

We lopen langzaam door het dorp zonder te weten waar of wanneer een bus vertrekt. Omhoog of omlaag, we kiezen voor omhoog want daar staat een grote kliniek. Meer kans op een bushalte. Als we die bereiken zien we dat de bus al 5 minuten weg is en we 1 uur moeten wachten. Maar we hebben onderweg geen bus gezien, misschien hebben we nog geluk. En ja, daar komt lijn 173 dik 10 minuten te laat om de bocht zeilen. Ook op de trein naar Assmannshausen hoeven we niet lang te wachten. We doen nog boodschappen bij de REWE in Lorch en om 18.00 uur zitten we weer onder de parasol op ons terrasje.