Westerborkpad  

Etappe 9. Zaterdag 6 juli 2019.  Wezep - Zwolle. 17 km.

Toenemend bewolkt, 23 graden. Westen wind.

Omdat we aan het eind van de dag weer naar huis vertrekken hebben we de auto ingepakt en rijden we naar het station van Wezep. Ook dit station heeft een ruime P+R plaats, daar kan onze auto met de fietsen erop goed staan. Omdat er geen treinen van en naar Zwolle rijden zullen we met de bus terugkomen. Een honderd meter voorbij het station slaan we links af een bospad in. Op de Wezepsche Heide lopen we vlak langs een aantal Schotse Hooglanders met enorme horens. Ze kijken niet op of om en grazen rustig door.

Na het passeren van de A50 komen we bij het landgoed Molencaten. De naam betekend “boerderij bij de molen”. Eeuwenlang is het landgoed in bezit geweest van de familie Keppel/van Heeckeren, maar in 1987 verkocht aan het verzekeringsbedrijf AMEV, die het nu verhuurt aan particulieren. Als we het in 1646 gebouwde Huis Molencaten gepasseerd hebben lopen we langs de watermolen bij herberg Molencaten waar nog steeds koren kan worden gemaald.

We zijn nu in Hanzestad Hattem, een oude Middeleeuwse vestingstad. Eerst leidt het pad ons naar een grote begraafplaats waar een klein deel is gereserveerd als Joodse begraafplaats. Vanuit Joods perspectief gezien kan een jaartelling op 2 manieren worden weergeven, als joods of als christelijk. Op veel grafzerken staat de joodse jaartelling genoemd, b.v. geboren in 5642 en overleden in 5726 (84 jaar oud).

Als we het oude centrum naderen zien we een lange deels gereconstrueerde stadsmuur met een prachtige begroeide gracht er omheen. Een pittoresk bruggetje leidt ons door het Daendelspoortje naar de binnenstad. Ook dit is weer een goed bewaard gebleven oud stadje met mooie geveltjes en smalle straten. In het centrum nemen we vlakbij het marktplein een heerlijke lunch op een knus terrasje. Het is daarna even zoeken naar de voormalige synagoge, maar uiteindelijk vinden we die in de Achterstraat. De eerste steen van dit gebouw is gelegd op 6 Adar 5633 (5 maart 1873) door een 4-tal heren.

We verlaten Hattem via de 14e-eeuwse Dijkpoort. In 1908 werd de poorttoren gerestaureerd, waarbij architect Cuypers o.a. de hoektorentjes toevoegde. Dit naar voorbeeld van andere oude stadspoorten, zoals de Sassenpoort in Zwolle. In Hattem waren destijds veel klompenmakers actief die van populieren op maat gemaakte klompen makten. Op het hoogtepunt waren er maar liefst 28 klompenmakers aan het werk. Op de locatie van klompenmakerij Veltkamp kan men nog wat herinneringen zien.

We lopen richting de rode spoorbrug over de IJssel en via een trap bereiken we het voetganger pad. Geen treinen vandaag, dus lekker rustig. We dalen de brug weer af naar het Engelse Werk. Direct naast de brug zien we een verhoging waar we even opklimmen. Het blijkt een restant van de oude Hanzeboog te zijn, zoals de brug officieel heet. Deze oude enkelsporige brug werd in gebruik genomen in 1864. In de dertiger jaren van de vorig eeuw werd er een tweede brug naast gebouwd zodat het een dubbelspoor werd. Zowel in 1940 als in 1945 werd de brug opgeblazen door resp. het Nederlandse en Duitse leger. De huidige rode Hanzebrug ligt er sinds 2011. Op het restant van de oude brug heeft men nog een stukje rails laten liggen als herinnering.

Het Engelse Werk werd eind 16e eeuw als aarden verdedigingslinie aangelegd buiten de stadsmuren van Zwolle. In 1790 verloor Zwolle haar functie als vestingstad en werd het Werk ingericht in een Engelse landschapsstijl. Vandaar de naam het Engelse Werk. Even verder komen we uit bij Katerveer, Dit gehucht heeft zijn naam te danken aan de veerdienst over de IJssel tussen Overijssel en Gelderland. Het veer werd al vermeld in de 10e eeuw en stopte toen in 1930 de IJsselbrug werd gebouwd. Deze nu oude IJsselbrug ligt naast de brug waar de snelweg A28 over heen loopt. 

Bij het Katerveer ligt ook het sluizencomplex dat de Willemsvaart verbindt met de IJssel. De Kleine Katerveersluis heeft gefunctioneerd vanaf de opening in 1819 en de Grote Katerveersluis vanaf 1871 tot aan de sluiting van de Willemsvaart in 1964. Zwolle ging toen over op het IJsselkanaal met de grotere Spooldersluis. We lopen nu de stad binnen en staan even stil bij het Gymnasium Celeanum dat ook een rol gespeeld heeft in de Jodenvervolging. Het monument de Rozenboom is een herinnering aan wat hier gebeurd is. In het gymlokaal van dit atheneum werden tenminste 84 Zwolse joden verzamelt die op 2 en 3 oktober 1942 naar Westerbork werden afgevoerd in het kader van de “gezinshereniging”. De mannen waren namelijk al eerder opgeroepen en tewerkgesteld als dwangarbeiders. Ook zij werden afgevoerd naar Westerbork en verder.

Op het moment dat we het station bereiken en wachten op een bus naar Wezep begint het te regenen. Geen probleem, we kunnen nu schuilen en de wandeling is voltooid.